دستور تهیه رب فلفل تند و خوشمزه

رب فلفل یک چاشنی و سس تند است که می توانید از آن در غذاهای مختلف خود استفاده کنید.اگر فلفل خور حرفه ای هستید از این رب غافل نشوید؛ البته از آنجایی که این رب کاملا ارگانیک و طبیعی است توقع تندی کارخانه ای نداشته باشید و از طعمش لذت ببرید. 

مواد لازم برای رب فلفل

فلفل قرمز تند درشت: 1 کیلوگرم

فلفل قرمز تند ریز: 3 عدد

فلفل دلمه ای قرمز: 2 عدد

سرکه سفید : 5 ق غ

پودر پاپریکای دودی: 1 ق چ

شکر: 5 ق غ

نمک: 2ق چ

سرکه قرمز: 5 ق غ

رب فلفل

 

دستور تهیه کامل رب فلفل

برای تهیه این سس یا رب خوشمزه و کاربردی ابتدا باید همه فلفل ها را بشورید و اجازه دهید تا خشک شود سپس در ادامه سر فلفل ها را جدا کرده و از وسط همه فلفل ها با کمک یک چاقو تیز برش بزنید و دانه های درون فلفل ها را خارج کنید.

در ادامه فلفل ها را در حد متوسط خرد کنید و در قابلمه ای متناسب با حجم فلفل ها بریزید و حدود یک لیتر آب به فلفل ها اضافه کنید و روی حرارت قرار بدهید درب قابلمه را بگذارید تا آب درون قابلمه به جوش بیاید.

پس از به جوش آمدن آب درون قابلمه درب قابلمه را باز کنید و با کمک یک کفگیر فلفل ها را زیر و رو کنید و هم بزنید سپس دوباره درب قابلمه را بگذارید.

اجازه دهید تا چند دقیقه فلفل ها بجوشند تا نرم شوند.

در این مرحله با کمک یک صافی آب فلفل ها را گرفته و دور بریزد تا تلخی فلفل ها کاملا گرفته شود.

در این مرحله باید فلفل هایی که درون صافی ریخته اید را درون غذا ساز بریزید و به همراه یک عدد سیر به دلخوا درون غذا ساز بریزید و پوره کنید.حال یک صافی را در روی دهانه یک قابلمه قرار بدهید سپس فلفل های پوره شده را به آرامی درون آن صافی بریزید.

با کمک گرفتن از پشت یک قاشق با فشار آوردن گوشت های فلفل ها را از صافی عبور دهید تا پوست های آن باقی بمانند.

سرکه قرمز، سرکه سفید ، شکر، نمک، و پودر پاپریکای دودی را به قابلمه اضافه کنید، هم بزنید و روی حرارت متوسط قرار دهید و رب را مرتب با قاشق هم بزنید تا ته نگیرد.

همچنین بخوانید:

پس از گذشت حدود یک دقیقه، رب  جوش می آید و شروع به حباب زدن می کند، در این هنگام در قابلمه را بسته و حرارت را خیلی ملایم کنید. صبر کنید تا آب رب کاملا تبخیر شود و به غلظت برسد.

گاهی در قابلمه را برداشته و دیواره های قابلمه را با قاشق تمیز کنید، زیرا رب موجود در دیواره های قابلمه در اثر حرارت می سوزد و تیره می شود، در این صورت رنگ و طعم رب تغییر می کند.

به منظور جلوگیری از ته گرفتن رب، دما را بسیار کم کنید و زیر قابلمه شعله پخش کن قرار دهید.

رب را بچشید و در صورت نیاز به آن نمک، شکر یا سرکه اضافه کنید تا مزه آن با مذاق شما سازگار شود.

وقتی رب به قوام مساعد رسید، دما را خاموش کرده و اجازه دهید در دمای اطراف کاملا خنک شود.

رب را در ظرف های شیشه ای پاکیزه و استریل ریخته، بطری ها را تکان دهید تا هوای حاضر در آن ها کاملا خارج شود، پساز آن در بطری ها را مقاوم بسته و در یخچال نگهداری کنید.

نکات تکمیلی در مورد رب فلفل

رب فلفل جزو سس و رب میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 40دقیقه
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .